مراحل فرآیند تحقیقات بازاریابی

مراحل فرآیند تحقیقات بازاریابی

مراحل فرآیند تحقیقات بازاریابی

فرآیند تحقیقات بازاریابى از مراحل زیر تشکیل مى‌شود:

۱) تعریف مشکل و فرمول بندی مسئله:
فرمول بندی مشکل یا مسئله اولین قدم در فرآیند تحقیق به حساب می‌آید. تحقیق عموماً با مسئله‌ای شروع می‌شود که مدیریت با آن مواجه شده. در گام اول می‌بایست مسئله مدیریتی را به مسئله تحقیق تبدیل کنیم.

۲) تدوین روش علمی برای حل مسئله
روش علمی، الگوی استاندارد هر نوع تحقیقاتی را تشکیل می‌دهد. روش علمی فرصتی را برای محقق فراهم می‌کند تا از دانش موجود به عنوان پایه محکم و معتبری جهت انجام تحقیقات بهره بگیرد.

۳) تعیین طرح تحقیق:
یک بخش اساسی از فعالیت تحقیق، توسعه طرح یا استراتژی تحقیق است. این بخش شامل مشخص کردن مناسب ترین طرح سرما یه گذاری، ابزارهای تحقیق، طرح نمونه گیری و نوع داده هاست. طرح تحقیق، چارچوبی کلی از فرآیند تحقیق ارائه می دهد. اگر طرح ما خوب باشد، می توان اطمینان حاصل کرد که اطلاعات به دست آمده با موضوع مرتبط اند و به اقتصادی ترین شیوه جمع آوری شده اند.

یک طرح تحقیق ضعیف می تواند به شکست در دستیابی به پاسخ پرسش ها منجر شود، در حالی که ممکن است با سرما یه گذاری بالایی نیز همراه بوده باشد.

تحقیق موثر باید بر مبنای یک طرح تحقیق مستدل پایه گذاری شود. یک طرح تحقیق وقتی بهره ور خواهد بود که در ادامه مطالعات نسبت به حل مساله باشد. در نتیجه چنین طرحی راهنمای خوبی در مرحله اجراست.

۴)  طراحی و آماده سازی ابزار پژوهش:
در این قسمت تحقیقات بازاریابی زمان آن فرا می رسد که برای فرآیند تحقیق یک ابزار پژوهش طراحی شود. به عنوان مثال اگر نظرسنجی بهترین ابزار است باید سوالات طراحی شوند. این یک قسمتی از اجرای تحقیقات بازاریابی است . در این مرحله می توان برای تعیین میزان کارایی ابزار پژوهش، آن را روی یک گروه کوچک امتحان کرد و سپس با بررسی داده های نمونه جمع آوری شده به مشکلات پی برد.

این کار مشکلات بالقوه اولیه را تشخیص می دهد و البته همیشه مشکلاتی وجود دارند!

 

M.R.Mohajeri
Business Directory
(+98) 912 8333068
Don’t worry, I am here…

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *